Értékek, kampányok és önkéntesség

A Greenpeace magyarországi csapata. A kép forrása: https://www.greenpeace.org/hungary/tag/greenpeace/

Írta: Nász János

A Greenpeace magyarországi szervezete volt a József Attila Megyei és Városi Könyvtár vendége a 2019. április 17-ei öko-esten. A szervezet képviseletében Bilej Kornélia aktivista-koordinátor mutatta be kiselőadásában szerteágazó tevékenységüket, és adott egy történeti áttekintést megalakulásukról. Munkájuk fókuszában a Föld és környezetének védelme, a klímaváltozás hatásainak enyhítése, valamint az ezekre adható válaszok állnak, továbbá azok a jó példák, amelyek megmutatják, hogy még nem késő változtatni a negatív környezeti tendenciákon.

A szervezet születésének idejét a hetvenes évek elejére, az akkori fiatalságra véleményformáló hatással lévő hippi- és diákmozgalmak idejére tehetjük. A túlhasználatból, a profitmohóságból és megosztottságból fakadó társadalmi elégedetlenségi mozgalmakból nőtték ki magukat. Mára már 55 országban van irodájuk, tehát nemzetközi szervezetként léteznek.

Európában a regionális szerveződés központja Amszterdam, míg a Közép-Európai központ Bécsben található. Nyolc hajóval is rendelkeznek. Ez utóbbiak a tengereken képesek felhívni a figyelmet környezetünk és az állatvilág megóvására. Közel 2000 önkéntest képesek mozgósítani figyelemkeltő akcióik megvalósításához.

Bilej Kornéla. A kép forrása: https://www.greenpeace.org/hungary/tag/greenpeace/

A Greenpeace filozófiáját az előadó a következőképpen foglalta össze: függetlenség, erőszakmentesség, szembesítés, kampányolás.

A függetlenség számukra azt jelenti, hogy nem fogadnak el támogatást politikai, kormányzati szervezetektől, egyházaktól, azaz anyagilag és politikailag is függetlenek. Csak magánszemélyek adományaiból, és néhány független pályázati forrás segítségével tartják fenn magukat. Erőszakmentességük abban áll, hogy pozitív üzenetekkel kampányolnak, így többen is csatlakoznak hozzájuk. A szembesítés filozófiája azt jelenti, hogy több millió szakértőjük és támogatójuk tudását használják fel érvelésük eszközéül és a környezeti megoldások, javaslatok kidolgozásához. Mindemellett szakértőikkel segítenek cégeknek, kormányzatoknak is, hogy minél környezettudatosabban gondolkodjanak, cselekedjenek. Kampányaik központjában egyrészt az áll, hogy mit tudunk otthonunkban tenni azért, hogy takarékoskodjunk az energiával, hogy zöldebbé tegyük az életet, és ezeket a tapasztalásokat hogyan tudjuk továbbadni másoknak. Másrészt kampányaik kiterjednek a mérgezett örökségünk felszámolására is. Az elhagyatott vegyi gyártelepek szennyeződés-mentesítésére és az ipari méreggyártók szemléletformálására is nagy hangsúlyt fektetnek. A táplálkozás és az élelmiszerek tekintetében is sok teendő áll még előttünk Bilej Kornélia véleménye szerint. A vegyszermentes élelmiszerek előállításával sokféle betegség, allergia megelőzhető lenne. A Greenpeace támogatja a helyi termelők által előállított élelmiszerféleségeket.  Stop Plastic kampányával például arra hívja fel a figyelmet, hogy a műanyagok lebomlása sok száz, esetleg ezer év alatt megy végbe, és csak majdnem 10%-ukat hasznosítják újra. A Tiszta levegőt! akciójukat azért tartják meg rendszeresen, mert véleményük szerint Európában Magyarország levegőminősége, légszennyezettsége kívánni valót hagy maga után. Mindenkinek ajánlják, hogy utazáskor, ahol csak lehet, a tömegközlekedést vegye igénybe. Faültetési, zöldítési akcióik során 19 alkalommal mintegy 3000 facsemetetét ültettek el.

Az eseményen Hatvani István fényképezett.

Öko-estéink holisztikus szemléletében a nemzetközi hírnévvel, tekintéllyel és tudással rendelkező környezetvédő szervezetek programjainak bemutatása szélesítheti azt a képet, amelyet a zöld szervezetekről kaphattunk eddig. Erre mindig jó alkalom egy személyes találkozás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük